feliciCat dóna cobertura al projecte MovIn-Lessons, de la Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya.
El moviment a les aules és tot un repte per a un sistema educatiu acostumat a “aprendre asseguts”. L'estudi MovIn-Lessons té el propòsit d'integrar el moviment a diferents àrees d'aprenentatge.
Des de feliciCat estem orgullosos de saber què formem part d'un territori on hi ha professionals que investiguen i creen iniciatives per incrementar el benestar dels més joves.
És per aquest motiu que l'Institut dóna suport al projecte MovIn-Lessons , desenvolupat des del Centre d'Estudis a Esport i Activitat Física (CEEAF) de la Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya . Aquest projecte liderat per la Dra. Anna M. Señé Mir i per la Dra. Gemma Torres Clardera, ha sorgit arran de voler respondre a la pregunta “Com poden les escoles augmentar els nivells diaris d'activitat física i reduir el temps que es està assegut, alhora que es manté o es millora el rendiment acadèmic?”.
Aquesta pregunta sorgeix davant de l'augment continuat de nens i joves de 5 a 18 anys que no arriben a les mínimes recomanacions d'activitat física diària establertes per l'Organització Mundial de la Salut (OMS). De fet, a nivell de l'estat Espanyol, els resultats de l' estudi PASSOS de la Fundació Gasol indiquen que el 55,5% dels nens i joves no compleixen les recomanacions d'activitat física indicades per l'OMS. MovIn-Lessons té per objectiu integrar l'activitat física dins les àrees d'aprenentatge de l'etapa d'educació primària (concretament, es focalitza a les àrees de matemàtiques, anglès i medi natural) . L'objectiu és transformar les activitats d'aprenentatge que impliquen estar asseguts, en activitats físicament actives (a qualsevol nivell d'intensitat) que impliquin que l'infant hagi de fer-les i resoldre-les a partir del moviment. Per tant, les activitats d'aprenentatge involucren el nen tant físicament com cognitivament.
Per poder integrar el moviment a l'aula, considerem essencial dins el projecte el mestre d'educació física, atès que actua com a especialista i expert en activitat física dins del centre educatiu. En aquest cas, proposem que el mestre d'educació física esdevingui assessor dels mestres de les àrees de matemàtiques, anglès i medi natural, aconsellant i oferint propostes per poder adaptar les activitats d'aprenentatge en activitats en moviment.
Les fases del projecte
A continuació, s'exposen les quatre fases de què consta el projecte, sent la primera la corresponent al disseny d'una investigació de caràcter qualitatiu i quantitatiu que permeti, gràcies en part a l'ús d'eines tecnològiques, obtenir les opinions, els sentiments i les perspectives de mostra (mestres d'escola).
Actualment el projecte es troba immersa en la segona i tercera fase , en què es formen i s'impliquen els mestres dels centres perquè puguin aplicar les tècniques i metodologies d'aprenentatge als seus programes.
Per què és innovador?
A nivell internacional, s'han desenvolupat diferents projectes que han tingut per objectiu augmentar els nivells d'activitat física dels infants al centre educatiu, però la majoria dels projectes s'han focalitzat en integrar el moviment a partir de pauses actives durant la jornada lectiva . Molts d'aquests projectes s'han desenvolupat a països com els Estats Units, Noruega, Suïssa, els Països Baixos, Irlanda, Dinamarca i Austràlia. A nivell de l'Estat Espanyol, avui dia no s'ha desenvolupat cap projecte de recerca amb el plantejament i els objectius del MovIn-Lessons. MovIn-Lessons promou canvis en les estratègies i metodologies d'ensenyament i aprenentatge a l'etapa de primària , i on l'activitat física pren un paper essencial promovent que l'aprenentatge sigui més vivencial.