Skip to content

La mandra i la felicitat: conceptes incompatibles?

Comença un nou any, i és necessari fer una crida a l’acció en molts aspectes tant a nivell empresarial com particular, ja que l’estat del nostre benestar personal i col·lectiu en depèn. Cal trobar l’equilibri entre la mandra i la felicitat.

Mandra positiva vs. mandra negativa

Per aquest motiu, des de feliciCat volem que aquest article serveixi per relacionar dos conceptes que s’han intentat relacionar i que han generat debat durant segles. Parlem de la relació entre la mandra i la felicitat. De fet, Aristòtil, ja va considerar que la mandra era un obstacle per a la felicitat, ja que ens impedia aconseguir els nostres objectius i desenvolupar-nos com a persones.

Altres, com Friedrich Nietzsche, opinaven sobre la mandra en ambdós sentits. De fet, el filòsof alemany, la diferenciava entre la mandra negativa i la positiva.

La mandra negativa és la que ens porta a evitar el treball i l’esforç. Aquesta forma de mandra pot ser perjudicial, ja que ens impedeix aconseguir els nostres objectius i desenvolupar-nos com a persones.

La mandra positiva, per contra, és la que ens porta a gaudir de la vida sense preocupacions. Aquesta forma de mandra pot ser beneficiosa, ja que ens permet centrar-nos en el que és veritablement important i viure una vida més plena.

Nietzsche considera que la mandra positiva és una virtut que hem de cultivar. El filòsof alemany afirma que la mandra ens permet ser lliures i autodeterminats. Quan som mandrosos, no ens deixem portar per les normes i les expectatives socials. Som lliures d’escollir el que volem fer i com volem viure.

Mandra positiva vs. mandra negativa

Des d’un punt de vista tradicional, la mandra es considera un obstacle per a la felicitat. Basant-nos en la definició anterior associada a la mandra negativa, qualsevol actitud associada a afrontar els reptes als quals ens enfrontem com a individus i societat, ens portarà a la frustració constant i a la insatisfacció constant en les nostres vides i amb el nostre entorn.

Què estem perdent com a individu i com a societat al ser en “mode mandra negativa”?

  • Deixem de relacionar-nos més, i per tant, el nostre benestar social es veu afectat. Alimentar el nostre propi aïllament ens portarà a “aparcar” la nostra autenticitat.

  • Les nostres aspiracions i reptes que ens hem proposat es posposen contínuament. Per tant, el nostre benestar emocional pot veure’s perjudicat si observem que ens “faltant a la paraula” a nosaltres mateixos constantment.

  • La motivació, les ganes per aprendre i evolucionar es bloquegen i això no afavoreix en absolut a la innovació i a la cultura de l’esforç que puguem promoure i inspirar al nostre entorn, millorant, per exemple, els projectes en els quals estem treballant.

  • Deixar de demostrar el nostre talent. La mandra negativa ens acosta a la inacció i per tant, ens converteix en uns éssers d’una societat mediocre.

“Part de la mandra negativa en la qual està instaurada la societat ve provocada per la poca capacitat de motivació i inspiració a la població per part de la classe política i empresarial. En general no es prioritza el que realment importa ni es promou la cultura de l’esforç ni la sensibilització ambiental. També perquè seguim aplicant un sistema educatiu que ha de replantejar-se per complet”

— Eduard Alcaraz – Fundador de feliciCat.

No es tracta només d’esforçar-se i treballar dur, sinó també de preguntar-se quin és el propòsit de tot aquest esforç, quin benefici obtenim i quin missatge estem mostrant a la societat. Tota acció, inversió, ha de tenir un missatge positiu i una càrrega inspiradora el més elevada possible perquè més persones s’uneixin a la causa de fer d’aquest planeta un món millor per viure… i per a això una persona i empresa que actua també ha de demostrar que està disposada a sacrificar part dels seus privilegis.

I és que la mandra pot ser causada per factors biològics, psicològics i socials. Entre els factors biològics, destaca la influència de la genètica i els neurotransmissors. Entre els factors psicològics, esmenta la falta de motivació, la baixa autoestima i l’ansietat. Entre els factors socials, cita la pressió social per treballar dur i el culte al èxit.

La pregunta és la següent: què podem fer dins del nostre dia a dia per poder combatre els factors psicològics i socials que ens “condueixen” a la mandra negativa? Actuem i estarem abordant el 66% dels factors, i per tant, aportant solucions a gran part de la problemàtica.

A continuació s’expose una infografia amb vuit (8) beneficis de combatre la mandra negativa.

Infografia sobre els vuit beneficis de combatre la mandra negativa

Font imatge – feliciCat – Creació pròpia.

La mandra positiva com a font de felicitat

Passem al “costat positiu” de la mandra, per molt que a alguns no els convenci aquesta altra vessant.

Tornant a Nietzsche, aquest va ser un dels filòsofs que van defensar que la mandra podia ser una font de felicitat. En la seva obra Zaratustra, el filòsof alemany afirma que la mandra és una virtut que ens permet gaudir de la vida sense preocupacions.

Segons Nietzsche, la mandra ens permet centrar-nos en el que és veritablement important en la vida. Quan som mandrosos, deixem de banda les preocupacions i els problemes quotidians. Això ens permet gaudir dels petits plaers de la vida, com la bellesa de la natura, la companyia dels éssers estimats o el simple fet de estar vius.

La mandra també pot ser una font de creativitat. Quan som mandrosos, tenim més temps per pensar i reflexionar. Això ens permet generar noves idees i solucions als problemes.

És possible conciliar la mandra i la felicitat?

La resposta a aquesta pregunta no és senzilla. Per un costat, la mandra negativa pot ser un obstacle per a la felicitat, ja que ens impedeix aconseguir els nostres objectius i desenvolupar-nos com a persones. Per l’altre costat, la mandra positiva també pot ser una font de felicitat, ja que ens permet gaudir de la vida sense preocupacions i centrar-nos en el que és veritablement important.

En última instància, la relació entre la mandra i la felicitat depèn de cada persona, però com hem esmentat anteriorment, des de feliciCat opinem que una societat generalment deprimida, la classe política i empresarial també han de col·laborar de manera més directa i tangible.

Per tant, hi ha persones que són capaces de conciliar la mandra amb la felicitat, mentre que altres no.

Algunes recomanacions per conciliar la mandra i la felicitat

Si vols conciliar la mandra i la felicitat, pots seguir algunes recomanacions:

  • Estableix objectius realistes. Si et proposes objectius massa ambiciosos, és probable que et desanimes i abandonis.

  • Divideix els teus objectius en metes més petites. Això t’ajudarà a sentir que estàs progressant i a mantenir la motivació.

  • Elimina les distraccions. Quan estiguis treballant en una tasca, evita les distraccions, com el smartphone o la televisió.

  • Pren-te descansos regulars. Treballar sense descans pot ser esgotador i provocar la mandra.

  • Gaudeix dels petits plaers de la vida. Pren-te temps per fer coses que t’agraden, com passar temps amb els teus éssers estimats, llegir, escoltar música o gaudir de la natura. La vida està plena de petits plaers que poden fer-nos feliços. A vegades, però, estem tan ocupats amb les nostres tasques quotidianes que oblidem parar-nos a gaudir d’aquests moments. És important prendre’ns temps per fer coses que ens agraden. Això ens ajudarà a relaxar-nos, a desconnectar de la rutina i a sentir-nos més feliços.

Back To Top